Raphaëlle MATTART, Fabrice PIRNAY, Nathalie CRUTZEN

Verslag over toegepast onderzoek (oktober 2020)

Samenvatting

Familie-ondernemerschap is het meest voorkomende model van ondernemerschap in de wereld, goed voor 75% van de bedrijven in de meeste westerse landen (Cho, Miller, & Lee, 2018; Chrisman, Chua, & Steier, 2003; Dawson, 2011; Poulain-Rehm, 2006).
Van oorsprong is het bedrijf “een familiebedrijf” (Hirigoyen 2009). Het is inderdaad door het bestendigen van een idee, van een project, generatie na generatie, dat familiebedrijven ontstaan, met als belangrijkste kenmerk een langetermijnvisie. In de literatuur wordt niet
Het gezinsmodel wordt alom geprezen en een groot deel van de literatuur richt zich op de vele voordelen ervan. Soms kan dit model echter averechts werken, vooral wanneer het te beperkt is voor het gezin.
In deze context richt dit onderzoeksrapport zich op de kwestie van de naar buiten gerichte oriëntatie van familiebedrijven. Aangezien openheid een breed begrip is, zullen twee aandachtspunten worden bestudeerd: (1) openheid van bestuur en (2) openheid van kapitaal in familiebedrijven.